În luna îndrăgostiților și a tuturor romanticilor de pretutindeni, vizitatorii sunt invitați să pornească într-o
călătorie fascinantă pentru a descoperi cum arată și cum este sărbătorită dragostea în jurul lumii, printr-o expoziție-eveniment,
cu totul atipică și multidisciplinară. Aceasta va cuprinde unele dintre cele mai seducătoare povești și dovezi de iubire, despre cum
decurge arta seducției și jocul amorului în toată lumea, cu pornire din istoria intimă a României. Evenimentul este imaginat de
Asociația ESCU, găzduit și sprijinit în perioada 12-27 februarie de Iulius Town Timișoara și între 2-10 martie de Palas Mall Iași,
Expoziția va putea fi vizitată zilnic, în perioada amintită, între orele 10:00 și 22:00, cu intrarea gratuită și cu respectarea
restricțiilor impuse prin lege de situația pandemică SARS-CoV 2.
Expoziția scoate la lumină, într-o manieră emoționantă și personală, diverse întâmplări și episoade de dragoste din țări diverse,
dar și din imaginarul amoros premodern şi modern, care acoperă mai multe perioade de timp, mituri și legende, personaje istorice care
au schimbat societatea, celebrități, opere de artă, literatură și muzică, oferind o sursă de inspirație pentru modul în care oamenii
din marile orașe înțeleg iubirea.
• Expoziția va cuprinde un parcurs documentar captivant, alături de artefacte și obiecte de memorabilia și instalații creative
și artistice supradimensionale, ilustrații, videouri, colecții de obiecte din universul amoros, zone interactive pentru public. Acestea
sunt reprezentate de spațiile tematice din expoziție, care vor purta denumirile sugestive: Dragostea în jurul lumii. Galeria cuplurilor
celebre; Instalație artistică Love & Marriage - Lennon & Yoko: Hair Peace / Bed Peace; Perete mural realizat din lucrările ilustratoarei
Ana Bănică; Simboluri, memorii și idei din trecut despre iubire; Instalație luminoasă Heart Attack; Cuvinte de dragoste, povești amoroase
din ficțiune; Perete interactiv Iubire: amour: love.
În zilele desfășurării acestui eveniment, vizitatorii vor putea explora tabuurile, marile iubiri ale aristocrației și societății
artistice, poziţia avută de femeie într-o societate în schimbare continuă, rafinamentul vestimentar care desemna esența senzualității
sau a purității, balurile, serile dansante, scrisorile și vederile de amor, cadourile date între îndrăgostiți, muzele, descântecele,
ispitele și dorințele, obiceiul curtării și al căsătoriei. În centrul acestei expoziții se află o serie de povești de dragoste din viața
reală, surprinse prin asemănările unor modele – din Antichitate, apoi secolul al XVI-lea și până la cupluri ale secolului XX.
De asemenea, expoziția cuprinde un micro-eveniment denumit Luna Femeii: românce preaiubite, prin care se va face trecerea de la
perioada dedicată dragostei (Valentine’s Day și Dragobete), la cea dedicată celebrării femeii, va fi surprinsă o galerie a româncelor
celebre care au mișcat lumea din loc, excelând în diverse domenii – cinematografie, muzică, diplomație, moda, design, balet, teatru,
arte vizuale, știință, totul organizat în marja Zilei Internaționale a Femeii.
Context curatorial:
Dragostea, sub o mare parte din formele și teritoriile ei, am putea afirma că este o chestiune ce ține de domeniul sentimentelor,
dar și de artă, literatură și biochimie. Dar ce este, în fapt, dragostea? Empatie? Atașament? Acolo unde francezii folosesc doar
termenul amour, grecii antici foloseau patru cuvinte: eros, care însemna dorință, pasiune carnală; storge, dragoste de familie;
agape, dragoste dezinteresată și filie, prietenie, legătură socială, iar românii au un cuvânt al lor, netraductibil, dor. Cert este
însă că pentru fiecare vocabular al oricărei limbi existente în lume, iubirea are un cuvânt al ei, ceva care o semnifică, atât este
de omniprezentă în viețile noastre.
Colecția această uimitoare de istorisiri întoarce pe toate fețele unele dintre ideile noastre despre dragoste și ne extinde viziunea
asupra vieții amoroase din alte colțuri ale lumii, această expoziție dezvăluie în cele din urmă iubirea ca element constant și definitoriu
al experienței umane din ultimii 2000 de ani. În timpul cercetărilor noastre, am dat peste cupluri aflate la începutul relației lor și
cupluri care nu și-au exprimat niciodată emoțiile în zeci de ani de căsnicie. Am dat peste dragoste sub forma iubirii interzise, relațiilor
poliamoroase, căsătoriilor aranjate, relațiilor care sfidează convențiile sociale, care depășesc granițele sau care au lăsat totul în urmă
în numele iubirii.
Un proiect inițiat și organizat ca design expoziționale de: Asociația ESCU
Găzduit și sponsorizat de: Iulius Town Timișoara și Palas Mall Iași
***
Despre Asociația ESCU:
Asociaţia ESCU înseamnă Educaţie, Societate, Cultură, Umanitate. Suntem o organizaţie nonguvernamentală independentă, apolitică,
nonprofit, având obiectivul principal de a îmbunătăţi nivelul cultural şi educaţional al publicului din ţară. Principala noastră direcție
de activitate este dezvoltarea ofertei culturale din spatial public românesc prin proiecte inovatoare care au ca misiune susținerea
practicilor culturale la nivel național și multidisciplinar. Asociația noastră operează la intersecția dintre creativitate, artă și
antreprenoriat cultural, organizând evenimente, programe educaționale, cercetare experimentală și suport pentru producția proiectelor
artistice, precum și programe de mentorat în diplomație și relații internaționale. În perioada 2015 - 2021, Asociația ESCU și-a dezvoltat
portofoliul, în afara festivalului World Experience/Festivalul Ambasadelor (având deja 5 ediții), cu proiecte care se axează pe domenii
precum diplomația culturală și publică, relații internaționale, publicitate/branding și educație culturală pe diverse tematici, respectiv
Diplomatic Backstage Program, NATO Youth Academy, Made in RO: muzeu de publicitate și branduri românești, Cuvinte Ilustrate: povești
românești pe bandă desenată, expozițiile România la Jocurile Olimpice și O scurtă istorie a amorului în România și Muzeul Generației
Millennials, Muzeul Orășelului de Turtă Dulce și altele.
Website: www.asociatiaescu.ro
Despre IULIUS:
Compania IULIUS este singurul dezvoltator și operator de proiecte mixed-use de regenerare urbană din România, cu o experiență de
peste 30 de ani în real estate și cu o prezență în patru mari orașe din țară – Iași, Timișoara, Cluj-Napoca și Suceava.
IULIUS deține un portofoliu de retail de peste 300.000 mp în două proiecte mixte de revitalizare urbană (Palas Iași și Iulius Town
Timișoara) și 3 mall-uri regionale (Iulius Mall Iași, Iulius Mall Cluj-Napoca și Iulius Mall Suceava), spații vibrante care atrag peste
69 de milioane de vizitatori în fiecare an. IULIUS este un reper și pe segmentul office, operând 13 clădiri de birouri verzi, cu o
suprafață totală de peste 152.000 mp, în cadrul rețelei naționale United Business Center, unde își au sediul peste 60 de companii,
cu peste 15.000 de angajați. Proiectele IULIUS sunt concepte sustenabile, care se armonizează indentității comunităților din care fac
parte și sunt singurele care integrează grădini ample, aducând natura în mijlocul orașelor, între oameni. Mai multe informaţii pe:
www.iuliuscompany.ro.